מפתחות ההתייעלות

אחד מהנושאים בהם אנו עוסקים רבות יחד עם לקוחותינו הוא התייעלות התפעול ושיפור רווחיות הארגון.

במקרים לא מעטים אנו נתקלים בארגונים בהם הרווחיות אינה מספקת (והיא תמיד אינה מספקת), עד למצב בו יש איום אמיתי על קיום הארגון.

מתעשיינים רבים כבר שמעתי את האמירות "עדיף לשמור על המותג, להפסיק לייצר ולייבא הכול" נאמרות לא רק כתגובה רגעית למשבר אלא לאחר חשיבה והתייעצות.

ובכן, לפני שמוותרים על מפעל חיים, הופכים לארגון סחר בלבד ושולחים עשרות עובדים טובים הביתה, יש בדרך כלל עוד כמה צעדים לעשות על מנת להתייעל. אנו, בשורה תחתונה מבצעים פרויקטים רבים של התייעלות ושיפור ברווחיות ארגונים תעשייתיים ומסחריים.

אחת מנקודות המפתח להתייעלות היא הבנת המצב הקיים.

 לצורך כך יש צורך במידע.

המידע הנדרש יהיה מכמה סוגים וקטגוריות:

  • כמויות מיוצרות / נמכרות מכל מוצר / דגם / משפחת מוצרים.
  • מידע על הטכנולוגיה ועלותה.
  • מידע על עלויות שונות, מחומרי הגלם ועד לעלויות הפעלה של ציוד ואמצעי ייצור.
  • זמני ייצור ומשכי תהליך.
  • עלויות העבודה האמתיות.

לכאורה המידע הנ"ל ניראה טריוויאלי וברור - הרי אין ארגון אשר מידע זה אינו מצוי ברשותו.

ובכן, לא כך הדבר - במפעלים רבים מרבית המידע הינו תורה שבעל פה, ולא קיימת בהם מערכת מסודרת של איסוף וניתוח.

 והרי כבר נאמר: "מה שלא נמדד, לא מנוהל" ולכן הצעד הראשון יהיה בד"כ, בניית מערכת מדידה ובקרה.

אין צורך להיבהל, אין המדובר בהחלפות של מערכות מידע וכיו"ב.

בדרך כלל, מספיק למקד פעילות בנושא ולמצוא דרכים להפיק נתונים מתוך מערכת קיימת, או להרגיל יחידות ייצור ומלאי לדווח על פעילותן במערכת קיימת.

יתכן וידרשו שינויים במערכת הקיימת, אך בדרך כלל אין מדובר בהוצאות גדולות ותהליכים כבדים.

 

במאמרים הבאים נרחיב בנושאים אלו של איסוף המידע, ניתוחו ומציאת דרכי ההתייעלות, בצירוף דוגמאות מפרויקטים אשר בוצעו בידי צוות שורה תחתונה.

מעוניין בפגישה ללא התחייבות?
השאר פרטייך עכשיו:
הודעתך נשלחה בהצלחה
 
_iesupport _chrome