מורה נבוכים לתעשייה 4.0

כבר לפני יותר משנה, אחרי תערוכת Hannover Messe 2017 כתבתי לכם על ההתפתחות העולמית ועל המונח החדש המלווה אותנו מאז: תעשיה 4.0 – Industry 4.0 .

מאז, הגל שהחל בשקט, מתעצם והולך. גם בארצנו הקטנטונת גוברים הקולות, הודעות עסקיות עוברות בדואל ויש כנסים ואירועים למכביר.

אבל, מסתבר שלא לכולם ברור מה עניין ובמה דברים אמורים. אז בבקשה : מורה נבוכים לתעשיה 4.0 .

המונח עצמו מתאר את השלב האחרון והנוכחי של ההתפתחות בתעשייה - מדוע שלב זה נקרא המהפכה הרביעית?

נוהגים לספור 3 מהפכות תעשייתיות אשר התרחשו עד עתה:

המהפכה הראשונה         – שימוש במים ובכוח הקיטור כדי למכן את הייצור. 

המהפכה השנייה            – רתמה את החשמל כדי להגיע לייצור המוני.

המהפכה השלישית         – השתמשה באלקטרוניקה וטכנולוגיית מידע כדי להביא לאוטומציה של הייצור.

וכיום המהפכה הרביעית  - שילוב של טכנולוגיות אשר מטשטשות את הקווים בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי והביולוגי.

המהפכה הרביעית, עליה כבר כתבתי מספר פעמים במאמרים קודמים (שווה לקרוא) היא יישום של יכולות המחשוב בתחום בינה מלאכותית וקישוריות האינטרנט, על מנת לייצר יותר מוצרים ביעילות ואיכות משופרות לעין ערוך.

בנוסף, לראשונה מכונות ידברו עם מכונות וימסרו מידע חשוב להמשך תהליך הייצור, תוך יצירת "חוג סגור" ומשוב מיידי על כמויות ואיכות המוצרים.

אך בכך לא די, עוד מידע יעבור לא רק בין מכונות, אלא גם מחלקי מכונה ומרכיביה לבסיסי נתונים של מרכיבים אלו, שם ינותח המידע ויוסקו מסקנות לגבי איכות המרכיבים, כשל צפוי, ביצועי הציוד וכיו"ב.

 קצת קשה אפילו לדמיין את כמויות הנתונים אשר יש לאסוף ולנתח.

כאן נכנס לתמונה נושא מרתק בפני עצמו של "כריית מידע" ועיבוד כמויות נתונים עצומות באמצעות בינה מלאכותית אשר תאפשר קיצור תהליכי העיבוד.

דבר זה יתבצע באמצעות מערכות לומדות, המתנהלות ב"קיצורי דרך" – היוריסטיקות באותו אופן בו פועל המוח האנושי, ולא באמצעות אלגוריתמים קבועים ובזבזני זמן ואנרגיית מחשוב.

אחד ממונחי המפתח במהפכה הרביעית הוא ה IOT - האינטרנט של הדברים.

זהו ביטוי אשר הופך נפוץ יותר ויותר ובהחלט מסקרן, אך למעשה ביטוי זה מתאר פשוט חיבור של המכשירים היום-יומיים שלנו לרשת האינטרנט - ומה בכך? ובכן, מכשירים מחוברים יכולים, כמובן, להשלט ולמסור מידע למשתמש מרוחק. אך לא רק זאת, מכשירים מחוברים לרשת יכולים גם "לשוחח" זה עם זה, ללא תיווך של גורם אנושי.

דוגמה ל - IOT

נתאר למשל לעצמנו מצב בו המקרר הביתי שלנו לומד את הרגלי צריכת החלב בבית, וכך מזהה כי מלאי החלב יורד ועומד להסתים בתוך יומיים.

מכיוון שהמקרר מחובר לרשת, הוא מפיק הודעה לאחד מספקי המכולת online הזמנה לחלב, כך שהחלב יגיע בזמן לפני שיאזל המלאי.

אפשר להרחיב זאת ולהתקין למקרר גם אלגוריתם בדיקת מחירי החלב אצל ספקים שונים וביצוע הזמנה אצל הספק הזול ביותר או זה המספק חלב שתאריך התפוגה שלו הוא הרחוק ביותר, ועוד כיד הדמיון והיצירתיות.

 

 

נמשיך עם דוגמת המקרר.

מקרר משוכלל זה יכול לאבחן כי יש ירידה בלחץ המדחס שלו, עוד לפני שמורגשת ירידה מהותית ביכולת הקירור - נתון זה יכול להשלח ליצרן המקרר.

היצרן, בעזרת בינה מלאכותית ומיליארדי נתונים אשר קיבל ממיליוני מקררים אחרים בעולם יעריך את המצב המכאני של מדחס ויתאם מראש החלפה או טיפול מתאים, לפני שמתרחשת תקלה המשביתה את המקרר וגורמת נזק כלכלי משמעותי למשק הבית, עקב קלקול מוצרים, צורך לתיקון חירום, ביטול ימי עבודה של הלקוח באופן בלתי מתוכנן ועוד ומרעין בישין.

 

 

ועכשיו שאלו את עצמכם האם תרצו לקנות מקרר שכזה, על יכולותיו המופלאות, או מקרר "רגיל", בהנתן שפער המחרים הוא זניח למדי.

אם התשובה היא "כן", אזי ברוכים הבאים למהפכה התעשייתית הרביעית – Industry 4.0.

איך זה שייך למהפכה? בסך הכל מקרר.

נסתכל על התהליך, הפעם מנקודת מבט של היצרנים והספקים:

  • ספק החלב, חנות הonline מקבל הזמנה, שקודם לכן אולי לא היה מקבל כי המשפחה הייתה מבצעת את הקניה בחנות "רגילה".
  • נפח המכירות שלו גדל, ובאיסוף נתונים סטטיסטיים רבים, יוכל גם לתכנן טוב יותר את המלאי מראש, שכן המקרר מתריע מראש על צורך באספקה, ולא על צרך מיידי וחסר תכנון.
  • כל תהליך ההזמנה והמכירה מתבצע באופן אוטומטי בקשר בין ה"מכונות" ללא צורך במשאב אנושי מתווך יקר.
  • החנות יכולה "לשרשר" את ההזמנה באופן אוטומטי למחלבה, לצרוך קבלת מלאי חלב מתאים.

בדוגה זו עסקנו במקרר יחיד, מצר יחיד וספק יחיד. כעת הכפילות את התהליך במליוני מקריים, אלפי מוצרים ואלפי ספקי ויצרנים ואז, אולי, יובן הכוח של מהפכה זו.

 

היתרונות עבור יצרן המקרר:

  • עקב תיקון ושירות לפני שהלקוח הרגיש בתקלה, הוא נחשב ספק טוב יותר ואמין ויכול לגבות פרמיה בצורה של הגדלת המכירות או הגדלת המחיר או שניהם.
  • נאספים אצלו נתונים רבים על כשלים ותקלות בציוד המאפשרים לו לשפר את הרכיבים השונים על סמך נתוני אמת מהשטח. כל המוצרים המותקנים אצל לקוחות הופכים למעשה לניסוי רציף אחד גדול עבורו. שוב, באמצעות מערכות בסיסי נתונים עצומות מימדים ויכולת ניתוח של בינה מלאכותית, יצרן המקרר יוכל לשפר את המוצר והשירות שלו באופן ניכר, ולהשיג יתרון על המתחרים.
  • ליצרן המקרר יש כעת נתונים אמתיים על רמת התקלות ומתוכם הוא יכול לחשב מלאי נדרש של חלקי חילוף שיש להחזיק, באופן מדוייק על פי צרכים אמתיים ולא ניחושים / הערכות / היסטוריה. אם נשכלל את הגישה לנושא המלאי, מכיוון שכעת היצרן יודע מראש על כשל צפוי, הוא אינו חייב כלל להחזיק את החלקים במלאי, אלא, בעת הצורך יש לו די זמן לייצור החלקים בשיטת יצור על פי דרישה למשל בהדפסת החלקים בתלת מימד.
  • עכשו זה נעשה ממש מעניין. במקום להחזיק מלאי חלקים, שחלקו יושמד אחרי שנים של אחסון וחוסר שימוש, היצרן יחזיק את המודלים התלת מימדיים במחשבים ויגדיר מראש הסכמי הדפסה וייצור תלת מיד על פי דרישה ובלוח זמנים מוגדר מראש. כל מי שמצוי ברזי התעשיה מבין מיד את המשמעויות הכספית של מהלך שכזה.

הסיפור הנ"ל הוא סיפור קצר ולא שלם הממחיש את היכולות והאפשרויות הטמונות ביישום כלי המהפכה הרביעית.

 ואם לא ניישם אותם? ובכן, המתחרים יישמו אותם ומי שלא יישם, יעלם במוקדם או במאוחר.

מסיבה זו דיוק, צוות היועצים של שורה תחתונה כבר מכיר ומבין את המשמעויות והאפשרויות הטמונות בכלים אלו וביישום industry 4.0 . אנו נוכל לסייע לארגון שלכם לזהות את הצרכים, הפערים וההזדמנויות הטמונות בו. כמו כן נוכל להכין עבורכם תכניות ליישום ולסייע במהלך חשוב זה.

לצורך כך גם הקמנו את חברת מטריקס 3 די, שהיא מרכז ידע יישומי ומרכז הדפסה בתלת מימד לתעשייה, במגוון מתכות ופולימרים תעשיתיים. ניתן ליצור קשר עם החברה ב david@mtx3d.com .

זה הזמן לעלות על הרכבת הזו, היא עומדת לצאת מהתחנה במהירות גבוהה ביותר.

מעוניין בפגישה ללא התחייבות?
השאר פרטייך עכשיו:
הודעתך נשלחה בהצלחה
 
_iesupport _chrome