מרחק שווה כסף

בדרך כלל אנו מתבקשים, בפרויקטים שונים לבצע משימות ו/או לפתור בעיות שונות.

המשותף לכל הפרויקטים הללו היא מטרת העל: שיפור ברווחיות.

ובכן, לאחר שמסיימים לייעל הפעילויות המרכזיות כגון תהליכי ייצור ועלויות כ"א וחומר אנו מחפשים נושאים נוספים.

בהרבה מפעלים, במיוחד בוותיקים שבהם, אשר התפתחו במשך שנים רבות, אנו מוצאים את תופעת מומנט השינוע המופרז. ומהו מומנט זה?

מומנט השינוע, כפי שאנו מגדירים אותו, הוא מכפלת מרחקי הנסיעה בכמות המטענים (משטחי סחורה, מיכלי חומר גלם וכיו"ב) אשר עוברים מרחק זה.

מומנט השינוע הוא מספר טהור הרלוונטי לארגון ספציפי ויכול לשמש למטרות השוואה ותכנון של מהלכים לוגיסטיים. לא ניתן לבצע השוואות בין מפעלים אשר אינם זהים, על סמך מספר זה.

בהקטנת מומנט השינוע קיים פוטנציאל רב לחסכון.

במה דברים אמורים: אם עבור מפעל מסויים, בצורת הפריסה הלוגיסטית הקיימת של המחסנים השונים, רמפות פריקה והעמסה ואזורי ייצור, כפי שקיימים כיום מחושב מומנט שינוע מסויים, הרי שמומנט זה מחייב כלים לצורך יישומו.

כלים המיועדים ליישום מומנט השינוע:

  • כלי שינוע, מלגזות וכיו"ב
  • מפעילים לכלי השינוע – כ"א
  • עלויות דלק / חשמל / גז וכיו"ב
  • עלויות אחזקה של כלי השינוע
  • עלויות פחת כלים וחידושם מעת לעת
  • תשומת לב ניהולית.
  • אחזקת דרכים ומשטחי נסיעה

 

לכלים הנ"ל יש עלות אשר אותה ניתן לחשב בקלות יחסית, בהסתמך על כרטיסי ההוצאות בהנהלת חשבונות.

תכנון הנדסי נכון של מיקום נקודות פריקה והעמסה, אחסון, נתיבי שינוע ושיטות שינוע - יביא להקטנת מומנט השינוע המחושב אך מה שמעניין יותר, יביא לירידה בכמות העלויות המושקעות בשינוע.

 לדוגמא, אם כיום משונעים משטחים מנקודה א' לנקודה ב', מרחק של 120 מ' אחד אחד באמצעות מלגזה 50 משטחים ביום, מומנט השינוע יהיה   50X120, כלומר 6,000 .

נניח כי פעילות זו דורשת 3 מלגזות. אם נקטין את מרחק הנסיעה ל - 40 מ', באמצעות קירוב נקודת האחסון (או נקודת הפריקה מהמשאית) לנקודת השימוש, יקטן מומנט השינוע ל - 2,000. מה שיותר חשוב, נוכל, תיאורטית להשתמש במלגזה אחת בלבד, ופרקטית כנראה ב - 2 מלגזות, ונחסוך לפחות מלגזה על כל עלויותיה וכן את עלות המפעיל.

יתרה מזו - לא נצטרך לטפל ולתחזק נתיב בן 120 מ' אלא נתיב בן 40 מ', בעיות בטיחות ושעות חשיפה לסיכון תקטנה גם הן ועוד ועוד..

אולם, אולי נקטין את המומנט על ידי הגדלת מספר המשטחים אשר מלגזה יכולה לשאת בו זמנית מ - 1 ל - 2, באמצעות מתקן מתאים? נקבל שיפור משמעותי הלא כן?

רגע, ואולי נעשה גם וגם? נקצר את מרחקי הנסיעה וגם נגדיל את כמות המשטחים שמלגזה נושאת?

כמובן שזו רק דוגמא תיאורטית לחשיבה אותה אנו, בצוות שורה תחתונה , מבצעים בבואנו לפרויקט אשר כזה.

בכל שלב מתבצעת בחינה של עלות השינוי מול התועלת הכספית שלו.

 

 

נתונים מספריים לדוגמא: עבור אחד מלקוחותינו עשינו בדיוק פרויקט אשר כזה.

מומנט השינוע הכולל במפעל עימו התחלנו היה: 1,112,000. כאמור מספר זה הינו מספר טהור המשמש בסיס לבחינת הפעילות.

לאחר שיפורים ושינויים אשר כבר בוצעו באופן חלקי, לגבי יתרת ההמלצות כבר קיימת תכנית פעולה מאושרת, מומנט השינוע ירד ל - 567,000.

החסכונות?  כמובן שלא נחשוף נתוני לקוח, אך הם בהחלט הצדיקו  את ההשקעות המבוקשות, ובהחלט בסדרי הגודל בהם קטן מומנט השינוע.

 

 

זו רק דוגמא אחת מני רבות, בהן ניתן להגיע לחסכונות ניכרים גם בתחומים שבדרך כלל לא מקבלים את מלא תשומת הלב.

 נשמח להשתתף ולחלוק את ניסיוננו הרב בפרויקטים כאלו, על מנת ליעל ולשפר את שורת הרווח בארגון שלך.

 ניתן לפנות דרך האתר או להתקשר ישירות אלי בטלפון

054-7796387, או בדואל david@dsbl.co.il

 

מעוניין בפגישה ללא התחייבות?
השאר פרטייך עכשיו:
הודעתך נשלחה בהצלחה
 
_iesupport _chrome