הקשר בין ייצור בהדפסת תלת מימד ושרשרת האספקה

בחברת שורה תחתונה זיהינו כבר לפני כ 5 שנים את הטכנולוגיה של ייצור בתלת מימד ("הדפסת תלת מימד") כגורם מהותי בתהליכים תעשייתיים מודרניים.

זו הסיבה שהקמנו את חברת "מטריקס 3D" כמרכז ידע ויישום של תלת מימד בכלל וייצור במתכת, בפרט.

נכונה העובדה כי טכנולוגיה זו יודעת עליות וירידות, אך בבחינה "מלמעלה" יש כאן מחזור חיים ושלבי התפתחות של טכנולוגיה חדשה, כפי שניתן היה לצפות אותם.

יישום הטכנולוגיה על ידי צרכנים פרטיים הוא בעיתי, ועדיין בשלבי לימוד של הטכנולוגיה, ולכן גם עתיד לרדת, ואכן יורד.

לעומת זאת יישום הטכנולוגיה על ידי יצרנים תעשייתיים התייצב ונמצא במגמת עליה, לאחר ששלב הבועה תם והחברות השונות כבר מבינות את הפוטנציאל שבטכנולוגיה, ומתחילות לנצל אותו בקצב גובר והולך.

ובכן, הארגונים כבר מבינים ויש הרבה מאד תנועה בנושא זה.

אולם מה ההשלכות והיישומים של טכנולוגיה מרתקת זו על שרשרת האספקה?

במצב הרגיל, כפי שנהוג ברוב המקרים, חומר גלם נאסף למפעל ממספר מקורות.

במפעל נוצר לו ערך מוסף בעזרת מיכון, ידע, מיומנות עובדים וכיו"ב.

בתום הייצור, המוצרים מועברים למחסנים לצורך המשך ההפצה בכמה שלבים אשר מספרם נקבע על פי המוצר ומאפייני השוק.

בעת האחרונה נכתבו עשרות מאמרים בנושא השינוי ששרשרת האספקה תעבור בעתיד הקרוב, חלקם אף מנבאים כי השינויים מתרחשים בימים אלו ממש. להלן דוגמא קטנה וחומר למחשבה:

חברה בין לאומית אשר יש לה מרכז ייצור בארץ. מוצרי החברה הם מכונות לתעשייה מתקדמת, הנמצאים בשימוש בחלקים שונים של העולם. לחברה יש מרכזי שירות ומחסני חלקי חילוף בפריסה נרחבת על מנת לתת שירות ולספק חלקים ללקוחותיה וצוותי הטכנאים.

אחד הנושאים המרכזיים עמם מתמודדת החברה, כמו חברות רבות אחרות הוא הגדרות מדיניות המלאי בתחנות השירות:

  • הגדרת הפריטים שיש לשמור במלאי
  • כמות הפריטים מכל מק"ט,
  • מלאי מינימום, נקודת הזמנה
  • רמת שירות נדרשת
  • ועוד ועוד.

כאב ראש אמיתי. וכעת תארו לכם מצב, שכבר אינו תיאורטי – על פיו, בתחנת השירות יש אמצעי ייצור המסוגל לייצר חלקים מושלמים, על פי מק"ט הנשלח מהשטח, על סמך בקשת הטכנאי, ולספקו ישירות לאתר הלקוח בפרק זמן קצר ביותר ובאיכות מושלמת.

אמצעי ייצור זה הוא מדפסת תלת מימד. תהליך האספקה יהיה קצר ביותר ויכלול את השלבים הבאים בלבד:

  • הגדרת המק"ט הנדרש.
  • איתור מודל תלת מימד של החלק בבסיס הנתונים ההנדסי של החברה.
  • ייצור החלק במכונה המתאימה.
  • אריזה ומשלוח.

 

זהו - קצר, יעיל, זול.

סביר להניח כי כמו כל דבר בחיים גם כאן לא הכל "שחור או לבן" ישנם חלקים אשר יתאימו לפעילות זו וישנם כאלו שלגביהם התהליך יהיה תהליך המלאי המקובל כיום.

בעלויות ציוד הייצור בתלת מימד הקיימות, די בחלק קטן בלבד מהמחסן שיעבור ל"מלאי וירטואלי" שכזה, כדי להצדיק השקעה בפרויקט. יתרה מזאת, חברה המבינה את הפוטנציאל הטמון במהלכים אלו והחסכונות הכספיים הניכרים שניתן להשיג, תפנה משאבים, עוד בתהליך התכנון של המוצרים, לכך שניתן יהיה לייצר את מרבית חלקי המוצר בתלת מימד בתחנות השירות, אף אם במפעל החלקים מיוצרים בטכנולוגיות המתאימות יותר לייצור במסות גדולות.

שם חדש נולד בתעשיה: Design for 3D Printing

ראו להלן קישור למאמר שפרסמה חברת קטרפילר, בארה"ב המוכרת היטב כיצרנית של ציוד מכאני הנדסי כבד ביותר. מה לקטרפילר  ולהדפסות תלת מימד? קטרפילר בנתה באילינוי, ארה"ב, מפעל שלם לייצור בשיטת תלת מימד. קטרפילר כבר מיישמת פעילות תלת מימד בתחומים הבאים:

  • תכנון המותאם לייצור בתלת מימד Design for Additive Manufacturing
  • ייצור חלקי חילוף, בשאיפה להגיע לייצור בנקודת השימוש Service Parts
  • ייצור מודלים, כלים ומקבעים. Prototypes and Tooling 

http://www.caterpillar.com/en/company/innovation/customer-solutions/technology/additive-manufacturing.html

בצוות המשולב של שורה תחתונה ומטריקס 3D, ישנו כל הידע הדרוש על מנת לסייע לארגונים לבצע מהלכים דומים, בצורה מתודית, מאורגנת ובדוקה. ניתן לפנות ישירות במייל info@mtx3d.com  

מעוניין בפגישה ללא התחייבות?
השאר פרטייך עכשיו:
הודעתך נשלחה בהצלחה
 
_iesupport _chrome