חוזרים לבסיס: עקרון מס 1 - מדידה

כבר הזכרנו במאמר הקודם, "על מנת להצליח יש לחזור לבסיס", כי הנושא הראשון במעלה הוא נושא המדידה.

לצערי, בפרויקטים אשר אנו מבצעים, אנו נתקלים במקרים רבים בהם הנהלת הארגון אינה מודדת פרמטרים בסיסיים החיוניים לניתוח ובקרה של פעילות הארגון.

במקרים בהם מבוצעת מדידה, קורה לעיתים קרובות, כי המדידה היא של פרמטרים אשר אינם משקפים נאמנה את ביצועי הארגון. בגלל סיבות אלו נשלל מההנהלה כלי מרכזי לניהול של הארגון, ולצערי, לעיתים קרובות זה משתקף בביצועים נמוכים וחוסר מיצוי הפוטנציאל הקיים.

לצורך מדידה נכונה יש להחליט ראשית מהם המדדים לאורם אנו מבקשים למדוד את פעילות הארגון ולבקר אותה.

סט מדדים מבוקש זה - שונה מסוג ארגון אחד למשנהו.

לדוגמה: ארגון שירות מסחרי יבקש למדוד פרמטרים הקשורים לרמת השירות מחד, כגון:

  • זמן עד למענה
  • מספר קריאות לעובד ליח' זמן
  • רמת קריאות לטיפול חוזר לעובד / קבוצה וכו'

 

 ופרמטרים הקשורים ליעילות הכספית של הפעילות, מאידך, כגון:

  • עלות לקריאה.

 

דוגמה נוספת: ארגון יצרני תעשייתי המוטה ציוד יבקש למדוד פרמטרים הנותנים אינדיקציה לנושא יעילות ההון - קרי ניצול מכונות.

במקביל יבקש הארגון למדוד עלות כ"א להפעלת הציוד ויעילות השימוש בכ"א זה.

לארגון זה כדאי להשתמש בחלק מכלי הLEAN כגון TPM (ראו הרחבה בנושא), ולשפר את הביצועי ההון המושקע.

בכל מקרה, סט המדדים הוא לוח המחוונים, ה"דש בורד" של המנהלים בכל הרמות. בהתאם לדרישות יחליט המנהל הרלוונטי כמה פעמים ביחידת זמן הוא בודק את מצבו בנתוני לוח המחוונים.

אחת הסכנות בבחירת סט המדדים היא - בבחירה של יותר מידי מדדים, ורמת פירוט אשר אינה מותאמת לרמת המנהל וההחלטות אשר הוא מקבל.

הן לא כל מי שנוהג ברכב משפחתי בין הרצליה לתל אביב (ואולי מתוך כבוד לפריפריה, מעפולה לבית שאן) זקוק ללוח מחוונים אשר ניראה כך:

 

 

גם בבחירת המדדים וצורת המדידה חשוב להדגיש את החשוב ולהמנע מנתוני סרק, אשר רק יכניסו רעשים למערכת.

מה מודדים?

כאמור יש להתאים את הפרמטרים הנמדדים לכל ארגון וארגון, פעילות אשר אנו בשורה תחתונה מבצעים בהרבה ארגונים, כחלק בלתי נפרד מפעילויות שיפור יעילות תהליך והגדלת רווחי הארגון. עם זאת יש מספר מדדים בסיסיים אשר כדאי לבחון באופן רציף ככל האפשר:

  1. תשומות
  2. תפוקות
  3. יחסים והשוואות של תשומות ותפוקות.
  4. כל הנ"ל, בעלות כספית בהשוואה למכירות במטבע הנהוג בארגון.

 

ובפירוט:

  1. תשומות: חומרים אשר נצרכו בתהליך, שעות אדם אשר הושקעו בתהליך, תשומות נוספות, על פי הרלוונטיות – אנרגיה, שינוע וכיו"ב.
  2. תפוקות: יחידות מוצר, מכירות כספיות.
  3. יחסים והשוואות: חומר ליחידת מוצר, חומר למכירות, צריכת אנרגיה ליחידת מוצר, כנ"ל למכירות, שעות אדם ליחיד מוצר, שעות אדם למכירות.
  4. יחסי עלויות למכירות: עלות מעביד ליחידת מוצר, עלות מעביד למכירות, עלות אנרגיה ליחידת מוצר, עלות אנרגיה למכירות ועוד יחסים רבים אפשריים

חשוב להבין כי בדרך כלל תמונה אמתית תתקבל רק מניתוח של מספר מדדים והבנת הקשרים וההשפעות ההדדיות בנהם.

בניית מערכות מדדים וניתוחם הם אחת ההתמחויות של חברת שורה תחתונה, כצוות מומחים לניהול התפעול. לא בכדי נבחר השם "שורה תחתונה".

מעוניין בפגישה ללא התחייבות?
השאר פרטייך עכשיו:
הודעתך נשלחה בהצלחה
 
_iesupport _chrome