מה זו אחזקה?

רואים היטב - מפסק ההפעלה של הציוד נשבר ונפל אל תוך חלל המכונה

ובנוסף - נורת הביקורת צבועה ולא מתפקדת.

אז מדוע, זה זמן רב, לא מתקנים את זה?

 

אולי כדאי שנתחיל בהגדרה כללית מהי האחזקה

הגדרה: אחזקה הינה, שילוב של כלל הפעולות המבוצעות על מערכת מסוימת במטרה לקיים את אורך החיים המתוכנן למפעל ולציודו, במצב תקין 

זו הגדרה כללית, אך נכונה. אבל איך מתקדמים מכאן?

במגוון הפעילויות שלנו בארגונים רבים, אנו מובילים שינוי לתועלת הארגון.

מפאת חשיבות של מחלקת האחזקה ומרכזיותה בכל  פעילויות התפעול, אנו מקיימים שיתוף פעולה הדוק עם מחלקה זו ומנהליה.

ניסיוננו מראה כי רמת שיתוף הפעולה עם מחלקת האחזקה, מהווה גורם מרכזי בהצלחת יישום השנויים המבוקשים והגדלת רווחיות הארגון.

 

במרבית הארגונים מחלקת האחזקה בנויה באופן הקלאסי:

 

בשיטה זו, כל פעילויות המחלקה נקבעות ומנוהלות בתוך המחלקה בעזרת המבנה ההיררכי של המחלקה.

היתרונות בשיטה זו:

  • שליטה מלאה בכל הפעולות המבוצעות על ידי הצוות.
  • ניהול הפן המקצועי באופן הדוק.
  • יכולת שיתוף משאבים ובניית צוותים המורכבים מתחומים שונים, על פי אופי התקלה ומאפייניה.

בשיטה זו מצוותים איש אחזקה לביצוע פעולת אחזקה, על פי תכנון מוקדם או לצורך תיקון תקלה, כאשר הבחירה הינה על פי כישורים וידע של איש האחזקה.

החסרונות בשיטה זו:

  • איש האחזקה מחויב למנהליו הישירים ולא לגורם המטופל.
  • אין זהות יעדים ומדדים בין מחלקת האחזקה לבין הגורם המטופל.
  • קושי בשיוך עלויות האחזקה לגורם המטופל.
  • מחלקת האחזקה נתפשת בעיני עצמה ובעיני הסביבה כגוף הנמדד באופן שונה משאר הגופים במפעל.

שיטה זו יוצרת מצב בו מחלקת האחזקה מתנהלת על פי יעדים ומשימות המוגדרים עבורה בלבד.

לא קיים חיבור בלתי אמצעי בין הגורמים המטופלים לבין המחלקה ופעילותה.

לעיתים קרובות נוצרים תסכולים רבים אצל הגורמים המטופלים משום שאינם רואים כיצד פעילות מחלקת האחזקה משרתת את היעדים שלהם

הפתרון: ניהול מחלקת אחזקה בשיטה מטרי ציונית

בשיטה זו:

  • לכל גורם מטופל יש איש צוות ממחלקת האחזקה - המתמחה בתחום הנדרש ביותר עבורו.
  • איש צוות זה ממחלקת האחזקה - פועל בצמידות עם הצוות הניהולי של הגורם המטופל ומביא למודעות את נושא האחזקה, כחלק מתכנון הפעילות השוטפת, או בביצוע פרויקטים.
  • יעדי איש האחזקה המדובר - הם חלק מיעדי הגורם המטופל.
  • תכנית העבודה של איש האחזקה - היא חלק מתכנית העבודה של הגורם המטופל.
  • יעוץ והנחיה מקצועית - מקבל איש האחזקה מראשי התחומים במחלקת אחזקה.
  • אם נדרש ידע ומומחיות נוספים אשר אינם ברשותו של איש הצוות - יקבל סיוע מאיש צוות אחזקה אחר, אשר בד"כ מצוות לגורם מטופל אחר.
  • ראשי התחומים במחלקת אחזקה - רשאים למשוך את איש הצוות לפעילויות אחרות, בתנאי שאינן מתנגשות בפעילויות עבור הגורם המטופל .

 

מחלקת אחזקה בשיטה מטריציונית

 

  • התאמה מקסימאלית בין יעדי מחלקת האחזקה ויעדי הגורמים המטופלים.
  • שילוב מלא של פעולות האחזקה בפעילויות הגורם המטופל.
  • שיקולי אחזקה נלקחים בחשבון בכל פעילויות הגורם המטופל.
  • קלות בשיוך של עלויות האחזקה לכל גורם מטופל.

החסרונות:

  • איש האחזקה צריך להיות בעל יכולת ניהול עצמית בסיסית וסבירה.
  • עלול להיווצר מצב של התמקצעות יתר בפעילויות של גורם מטופל אחד, על חשבון חוסר ידע בנושאים אחרים, ולכן יכולת הגיבוי ההדדי בין אנשי האחזקה תרד.

לסיכום, היתרונות שבשיטה זו עולים באופן ניכר על חסרונותיה. את החסרונות ניתן  לתקן על ידי ניהול מושכל של המנהלים המקצועיים במחלקת אחזקה, אם הם יהיו ערים לחסרונות אלו.

אנו, בשורה תחתונה עוסקים רבות בניתוח ובניה של תהליכים התואמים את מטרות הארגון, ויישום מבנים ארגוניים התואמים את התהליכים הנ"ל. 

מעוניין בפגישה ללא התחייבות?
השאר פרטייך עכשיו:
הודעתך נשלחה בהצלחה
 
_iesupport _chrome