מהו כלי ה - LEAN?

אחד הכלים היעילים ביותר לשיפור מהפכני בארגון (כל ארגון) הוא כלי ה LEAN,

אך רבים המדברים על LEAN, בסגנון "ראיתי ש.. " ו "שמעתי ש..", ובעצם לא באמת יודעים ומבינים מה זה. במאמרים רבים קודמים כתבתי על כלים אשר אנו, בשורה תחתונה, מיישמים אצל לקוחותינו, ותורמים להצלחותיהם.
אנו גאים מאד בכך. לחץ/י כאן כדי להגיע לעמוד המאמרים וחפש/י בתיבת החיפוש "כלי LEAN".

אז, מה זה בעצם ה - LEAN שמדברים עליו ושיש אפילו כמה חברות ידועות בישראל ובעולם המיישמות כלי זה.

ובכן, בלי להיכנס יותר מידי עמוק להיסטוריה, שורשי מתודולוגיית ה"יצור הרזה" (רזה = LEAN) נטועים במערכת הייצור של חברת טויוטה. מערכת הייצור של טויוטה, ה TPS הינה מערכת הייצור היעילה ביותר בעולם מזה שנים רבות וזאת בזכות פעילות במתודולוגיית LEAN מאז שנות ה - 30 של המאה הקודמת וכמובן עד היום.

גישה זו לניהול הייצור, המלאים וזרימת החומר (והמידע), מדריכה את כלל פעילות החברה עד היום.

אז במה מדובר? ארגון הפועל בשיטת LEAN מבין את הערך שהוא נותן ללקוח ומנסה לשפר ערך זה כל הזמן. כל התהליכים בארגון ממוקדים בשיפור הערך ללקוח. מטרת העל היא לתת ללקוח אל הערך המירבי תוך ביצוע תהליכים בהם יש "0" בזבוזים.

הבזבוזים נקראים  - "MUDA", ובכל זמן אנו סורקים את התהליכים ומחפשים את  ה - "MUDA" על מנת לבטל אותה, או לפחות להקטין אותה ככל האפשר.

ולמה? תהליכים ללא בזבוזים הינם יעילים יותר, כמובן , ומאפשרים לתת ללקוח ערך גבוה יותר (זמן אספקה קצר, מחיר נמוך, איכות גבוהה) ללא מאמץ נוסף. ארגון טוב יתרגם זאת ליתרון מסחרי על פני המתחרים ויזכה להערכה גבוהה יותר אצל הלקוחות.

כדי להשיג זאת, גישת ה - LEAN משנה את מיקוד המנהלים מפתרון בעיות שוטפות, אופטימיזציה של תהליכים נפרדים וטכנולוגיות שונות, ניהול נכסים ומחלקות באופן אנכי, לראיה כוללת של אופטימיזציה של זרימת חומר, ממוצרים וידע, הזורמים לרוחב הארגון וחוצים את כולו.

 

 

המנהלים הופכים, בגישה זו, למנחים ומדריכים של פתרון בעיות ולא לפותרי הבעיות בעצמם. קיימת מעורבות של כל עובדי הארגון באיתור הבזבוזים והתקלות. תפקיד המנהלים הוא לתת את האמצעים, ההנחיות ובקרה לתהליכים של חיסכון ופתרון בעיות.

נהוג לחשוב כי מערכות של LEAN מתאימות לארגונים יצרניים ומפעלים בלבד - דבר זה אינו נכון.

יישום LEAN אפשרי ומועיל בכל ארגון שיש בו תהליכים סדורים, לקוחות וצורך לתת ערך ללקוחות. מכאן שיישומי LEAN רלוונטיים גם בארגונים מסחריים וארגוני שירות רבים ויש לא מעט דוגמאות ליישום מוצלח ובעל תרומה משמעותית בארגונים כגון חברות ביטוח, בנקים וכיו"ב.

חשוב להבין כי LEAN אינו פרוייקט או מבצע שיפור חד פעמי. LEAN הינו שינוי בדרכי החשיבה בארגון הנתמך ומוביל לשינויים בהתנהלות שוטפת יומיומית לאורך כל חיי הארגון. משבחר הארגון ליישם דרכי עבודה של LEAN, הוא בעצם בוחר לבצע התנהלות כוללת שונה, הממוקדת ביצירת ערך ללקוח. זו הסיבה שכדי להדגיש מהפך זה - ארגונים רבים אינם קוראים ליישום "LEAN" אלא בוחרים לו שם מתאים משלהם כגון:

Toyota Production System, Achieving Competitive Excellence, Kaizen Business Model ועוד ועוד.

 

 

ניתן לקרוא ולקבל תובנות רבות בספריו של Masaki Imai מראשוני העובדים ביישום LEAN בטויוטה ומי שהקים ומוביל עד היום את חברת היעוץ Kaizen Institute . אנו בשורה תחתונה גאים להיות מיישמי LEAN  מטעם חברת Kaizen Institute בישראל. נשמח להפגש ולספק עוד מידע בכל הקשור ליישומי LEAN אשר ביצענו בארץ ובעולם.

ניתן ליצור איתנו קשר דרך האתר או בטלפון 054-7796387.

 

להתראות

דוד וצוות שורה תחתונה.

מעוניין בפגישה ללא התחייבות?
השאר פרטייך עכשיו:
הודעתך נשלחה בהצלחה
 
_iesupport _chrome