רווח - אבל רק על הנייר

האם נתקלת במצב בו – ככל שמכרת יותר – הפסדת יותר?

במהלך עבודתנו, עמד צוות המומחים של חברת שורה תחתונה מול שאלה מסוג זה.

ראה מקרה לדוגמא כולל פתרון:

תיאור החברה: חברה בינונית, מובילת שוק בארץ, בעלת מותג חזק מאד. מוכרת כ - 60% מתוצרתה ליצוא. המוצרים הם בעיקר נוזלים שונים הממולאים בבקבוקים במידות וצורות לפי שווקי היעד.

הבעיה: מנכ"ל חדש (מנכ"ל שלישי ב 5 שנים), שם לב שככל שמוכרים יותר ליצוא, ההפסדים גדלים.

האם יש בעיה בתמחיר המוצר???

המשימה: ניתוח ובדיקה של עצי המוצר בחברה (כ - 1,500 עצי מוצר שונים) והשוואה לעלות המוצר הנלקחת בחשבון בתמחיר הכולל ומחירי המכירה ללקוחות.

שיטת העבודה: בוצעו כמה פעולות במקביל על מנת לתקוף את הבעיה מזוויות שונות ולאמת את הנתונים:

  • תעדוף עצי המוצר לבדיקה, על סמך נפח מכירה לחו"ל.
  • חישוב צריכת חומרים תיאורטית, על פי עצי מוצר ומכפלה בכמויות שיוצרו.
  • השוואה לצריכת חומר בפועל על פי נתוני מלאי ונתוני קניות בניקוי שינויים במלאי, לאורך זמן.
  • מעבר פרטני על עצי מוצר והשוואה למוצרים המיוצרים, משלב ראשוני בייצור ועד למשטחים ארוזים ומוכנים למשלוח.
  • בחינת כמות העבודה המושקעת והשוואה לעלות העבודה המחושבת בעץ המוצר.
  • בחינת חישובי עלות העבודה ואיתור סעיפים שלא נלקחו בחשבון.
  • שקילה פיזית של אלפי מוצרים והשוואה לכמות המובטחת ללקוח והמתומחרת עבורו.

 

המסקנות: תחושתו של המנכ"ל הייתה נכונה. התגלו 6 בעיות:

  • נמצאו פריטים אשר אינם בעץ המוצר (לדוגמה: הבקבוק היה בעץ המוצר, אך הפקק, אשר מחירו כמחיר הבקבוק, לא היה כלול בעץ המוצר)
  • חלק מחומרי האריזה לא נקשרו בעץ מוצר.
  • פחת החומר בשיעור של כ - 5% לא נלקח בחשבון. הפחת נבע מהצורך לשטוף צנרת בעת ביצוע "סט אפ", ומשאריות הנשארות בתחתית מכלי החומר, בתהליך המילוי.
  • אי דיוק במכונות המילוי - הביא לכך שהעובדים מילאו יותר חומר מהנדרש בתואנה: "העיקר שלא יהיה פחות מידי ללקוח, והוא יכעס".
  • טבלאות החישוב הראו בבירור כי חלק ניכר מהמוצרים לייצוא נמכרו בהפסד גדול (לא במקרה, לקוחות גדולים מחו"ל המשיכו לקנות תוצרת ישראלית ולא תוצרת של מתחרים סיניים).
  • עלות העבודה המחושבת הייתה נכונה ומתאימה לעץ המוצר.

 

מה בוצע בהמשך:

  •  תיקון עצי המוצר.
  • שיפורי תהליך וציוד להגברת דיוק השימוש בחומר.
  • כניסה למו"מ מול הלקוחות בניסיון להעלאת מחירים. הניסיון צלח באופן חלקי בלבד. מספר לקוחות "נעלמו" אך ליתרת הלקוחות נמכרים מוצרים במחירים נכונים.
  • יציאה מייצור של מספר קווי מוצרים. מציאת תחליפים בחו"ל ושימש במותג החזק של החברה כדי ליבוא ולשווק אותם ברווחיות משופרת.

במאמרים הבאים נמשיך ונטפל בבעיות המתייחסות ישירות לרווחיות החברה.

מעוניין בפגישה ללא התחייבות?
השאר פרטייך עכשיו:
הודעתך נשלחה בהצלחה
 
_iesupport _chrome