שומרי הסף - ביקורת האיכות כחלק מתהליך התפעול
בסדרת מאמרים זו אנו עוסקים בתהליך התפעול. בכל מאמר אנו עוסקים במרכיב אחר של התהליך, על פי התרשים שמלווה אותנו בכל מאמר ומאמר.
הפעם הגיע תורה של מחלקת בקרת האיכות.
ראשית, בואו לא נבלבל בין הבטחת איכות לבקרת איכות.
הבטחת איכות עוסקת בהגדרת דרישות האיכות מהמוצר לאורך כל שלבי החיים שלו, והגדרת תהליכי בדיקה נדרשים על מנת לעמוד בדרישות אלו.
בקרת איכות, לעומת זאת, היא דבר שונה. בקרת האיכות עוסקת בבדיקה ואישור של קיום איכות המוצר כפי שהוגדרה, ולא בהגדרות עצמן.
בתהליך המוצג, נמצאת בקרת האיכות אחרי הייצור, אך זו הגדרה אשר נוחה לתיאור גרפי בתרשים בלבד.
למעשה עדיף ונכון שילוב של בקרת האיכות בתהליכי הייצור ולא רק בתום התהליך.
על ידי שילוב בקרת האיכות בתהליכי הייצור ניתן לעצור ייצור לא תקין לפני השלמתו ולפני העברה לשלב הבא בתהליך, וכך להקטין את עלויות אי האיכות.
סוגי בקרות האיכות:
· בקרה פרמטרית – בשיטה זו נבדקים משתנים / פרמטרים שנים במוצר ונבחנת עמידתם במפרט הנדרש. כך למשל נבדקות מידות שונות, התאמות גוון, משקל וכיו"ב.
· התאמה לתקנים – בשיטה זו בודקים את התאמת המוצר לתקנים שונים המוגדרים עבורו, ויתכן שמוצר שעמד בביקורת על פי מידות ופרמטרים ייפסל בשיטה זו, עקב אי התאמה לתקן מחייב רגולטורי או המוגדר על ידי הלקוח.
תהליך הבקרה:
תהליך הבקרה עצמו מורכב מ 4 שלבים:
1. נטילת הפריט לבדיקה (מתוך קו הייצור, או דגימה מתוך מלאי תוצרת גמורה, מלאי חומר גלם וכו')
2. ביצוע הבדיקה. בהתאם למפרט הבדיקה שהוכן על ידי הבטחת איכות או תקן מתאים.
3. הגדרת התוצאה והחלטה. עובר/לא עובר, תקין/לא תקין, נדרש טיפול נוסף
4. פעולה המתייחסת לתוצאת הבדיקה. אי קבלת המוצר, פעולה מתקנת, העברה למלאי וכיו"ב.