פעילות הייצור - כחלק מתהליך התפעול

מאמר זה הינו חלק מסדרת מאמרים על תהליך התפעול כולו. במאמר הקודם, לקנות חכם ובזול, עסקנו בתפקידה של מחלקת הרכשה. נזכיר כי פעימות הלב של התהליך התפעולי כולו נקבעות לפי הקצב אשר מכתיב התפ"י בשל חלקו הייחודי בתהליך, כמרכז והמתחייב בשם הארגון. ראו מאמרים בנושא זה שפורסמו בעבר.  מאמר זה יעסוק בתפקיד מערך הייצור בתהליך התפעולי.

בעבר כבר פרסמנו סדרת מאמרים מקיפה העוסקת בעיקר בפעילויות של שיפורים מתמידים בייצור תוך הפעלת כלי Lean שונים  ומגוונים, כדאי לקרוא ולהתרשם וכן ללמוד לעומק רב על הדרישות ממחלקה ייחודית זו.

ראו להלן את תרשים התהליך התפעולי, ומיקום פעילות הייצור מודגש בו.

 

 

 

 הייצור אינו עומד בפני עצמו והוא חלק ממהותי ומרכזי בתהליך התפעול. על מנת שהייצור יפעל כנדרש וימלא את חלקו בתהליך התפעולי הוא זקוק לכל המרכיבים הבאים, המוצגים להלן, אך לא לפי סדר חשיבות:

  • תכנית ייצור, כפי שהוכנה על ידי התפ"י.
  • חומרי גלם, כפי שנרכשו וסופקו על ידי הרכש.
  • אמצעי ייצור, קרי מכונות ומתקנים תקינים ומתאימים למשימות הייצור השונות.
  • הנחיות ייצור, שיטות עבודה, תהליך והוראות הנדסיות, שרטוטים וכיו"ב, כפי שהוכנו על ידי ההנדסה.
  • סביבת עבודה נעימה ככל האפשר, העומדת בתקנים ובטוחה לעובדים ולמוצרים.

 

ניתן להבין מכל אלו, כי הייצור מהווה את נקודת המיקוד בה ממומשים כל התוצרים של שאר המרכיבים של התהליך התפעולי. חלק מהתוצרים ממומשים בחלקים נוספים של התהליך התפעולי, ובהם נרחיב, במאמרים הבאים, למשל ביקורת האיכות.

לאור זאת, לייצור חייב להיות ממשק הדוק ושוטף עם כל מרכיבי התהליך התפעולי. ממשק זה חייב לבוא ליידי ביטוי בפעילות היום  יומית של הייצור, ולפחות בפגישה יומית של מנהלי הייצור עם האחראים לשאר פעילויות התפעול, על מנת ללבן בעיות ולמצוא פתרונות וכן לעדכן עידכון שוטף לגבי נושאי ייצור אד- הוק.

 

בפעילות הייצור מעורבת מחלקה נוספת, שאמנם אינה חלק מהתפעול השוטף אך היא קריטית להצלחת התהליך כולו, והיא מחלקת אחזקה, אשר תפקידה: לתת לייצור את אמצעי הייצור התקינים, המכוילים והמתאימים לפעילות הנדרשת, בתיאום ושיתף עם מחלקת הנדסה.

 לפעילות הייצור השונות יש מנהל - הלא הוא מנהל/ת הייצור. אם ננסה לתמצת את תפקידו של מנהל/ה הייצור, הרי שניתן להגדיר זאת בשורה אחת:

"יישום תכנית העבודה, כפי שהוכנה על ידי התפ"י".

הגדרה כוללנית זו טומנת בחובה אחריות רבה. מנהל/ת הייצור חייב/ת לוודא כל מתקיימים כל התנאים וממולאים כל הצרכים כפי שתוארו לעיל. לשם כך על מנהל/ת הייצור להיות בקשר מתמיד עם הגורמים השונים ולהפעילם, במסגרת נהלי הארגון, בכל עת שנדרש.

בארגונים רבים, נוטים לבלבל בין תהליך התפעול לתהליך הייצור ולא יוצרים אבחנות מדוייקות בין מרכיבי התהליך השונים, ולעיתים אף נוצרת חוסר בהירות במבנה הארגוני, כתוצאה מבלבול זה. לאחרונה צוות שורה תחתונה ביצע מספר פרויקטים המתמקדים בשיפור התהליך התפעולי, וראשית ביצוע אבחנה מדוייקת בין החלקים השונים המרכיבים אותו.

 

מעוניין בפגישה ללא התחייבות?
השאר פרטייך עכשיו:
הודעתך נשלחה בהצלחה
 
_iesupport _chrome